• Wat maakt een dialoogmarketingcampagne succesvol?

Wat maakt een dialoogmarketingcampagne succesvol?

Een succesvolle dialoogmarketingcampagne begint met een goede doelstelling. Soms is het handiger om deze doelstellingen online te bereiken, soms offline en vaak een combinatie van die twee. Maar welk middel er ook wordt ingezet, het draait altijd om de ontvanger. Dus schrijf niet vanuit jezelf maar juist vanuit de lezer.

Denk vanuit de ontvanger

De ontvanger is alleen geïnteresseerd in ‘what’s in it for me?’. Het aanbod moet hem aanspreken. En dat is niet anders bij online dan bij een offline directmarketingcampagne. Het nadeel van online directmarketing is de vluchtigheid van het middel. Het voordeel is natuurlijk het gemak van het responderen. Daarom adviseert TIM Direct Marketing nagenoeg altijd een (geprefillede) landingspage bij offline acties. Dit kan worden bereikt via een makkelijk te onthouden URL of PURL. Dat laatste is een URL waar een persoonlijke code aan vastzit zodat de pagina al ingevuld is en je alleen maar op ‘verzend’ hoeft te drukken.

Denk aan de klantreis van je dialoogmarketingcampagne

Natuurlijk is een middel kiezen belangrijk, maar het liefst zet ik een aantal verschillende middelen in. Een DM opgevolgd door een kaart of e-mail, opgevolgd door een telefoontje en met in die periode een socialmediacampagne die je nog even laat denken aan het merk, werkt goed. Duur? Dat hangt natuurlijk helemaal af wat je uit je marketingcampagne haalt, wat het aanbod is en hoe hoog de respons ligt.

Denk aan de sleutel tot succes

Aanbod en het gemak van responderen zijn de sleutels tot succes van een dialoogmarketingcampagne. Welke middelen worden ingezet is een kwestie van afweging. Welke adressen heb je al en waar kun je eventueel adressen huren of vinden. Budget en snelheid zijn voor je campagne belangrijke factoren. Toch mag de kostprijs van een actie niet altijd doorslaggevend zijn. De kosten per response wel en zeker ook de ROI.

2017-06-13T09:21:55+00:00 13 juni 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Trotse Eigenaar van TIM dialogue marketing uit Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online dialoog marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.