• promotionele artikelen

Het ondergeschoven kindje; promotionele artikelen

Af en toe moet je ook gewoon iets anders doen om je ogen weer even te openen. Zo mocht ik vorige week een presentatie geven bij De Leveranciersdagen, de vakbeurs voor de leveranciers van promotionele artikelen. Hier werd ook een presentatie gegeven door Cecilia Grahn Nyd, een dame die aan Product Marketing doet. En eigenlijk is dit niets anders dan promotionele artikelen goed inzetten voor campagnes. Zij gaf aan dat ze langs een hoop bureaus was gegaan in Zweden en dat die bureaus vertelden dat ze er eigenlijk niet aan dachten promotionele artikelen in te zetten. Ook ik ben hier schuldig aan. Wij zetten promotionele artikelen veel te weinig in, zeker als je de mooie onderzoeksresultaten ziet, die zij presenteerde.

Prospects vinden promotionele artikelen leuk

Uit het onderzoek dat Cecilia presenteerde kwam naar voren dat maar 4 procent het leuk vindt om een e-mail te ontvangen. Dat 21 procent positief is ten opzichte van het ontvangen van een direct mail en dat 30 procent het leuk vindt om promotioneel artikelen of goodie te ontvangen. Van deze ondervraagde reageert 31 procent positiever op je merk na het ontvangen van een goodie en maar 3 product negatiever. Wat wel heel belangrijk is voor de ontvanger is dat het promotionele product gebruiksvriendelijk is, van goede kwaliteit en een mooi ontwerp.

Leuk voorbeeld van promotionele artikelen

Wat je er mee kunt? Eigenlijk best veel, maar je moet je even goed inleven in je doelgroep. Een leuk voorbeeld dat ik vorige week hoorde is van Volvo. Zij hebben dames die bezig waren met het kiezen van een auto nagellak gestuurd van de verschillende kleuren lak waarin de auto wordt geproduceerd. Zo konden ze het kleurtje alvast uitproberen en even de kleur écht beleven.

Petje af voor Koos

Een ander leuk voorbeeld is het petje van Koos Konijn. Kennen jullie dat? Bij een vakantiepark waar wij af en toe komen, omdat het nou eenmaal aan het strand ligt en op een kwartier rijden van ons huis, hebben ze zo’n mascotte, Koos. Mijn zoontje van 3 is helemaal idolaat van hem. En van kamperen en op het strand slapen. Nu is het probleem dat een kindje bij ons in de buurt dus zo’n petje draagt. Iedere keer als we dat jongetje zien vraagt mijn zoon wanneer we weer een weekendje weg gaan. En ja, ik heb er laatst dus ook echt gehoor aan gegeven. Indirect een mooi sales-kanaal dus!

Zet promo’s voorzichtig in!

Er zijn natuurlijk ook nadelen aan promotiegeschenken. Die 3 procent van je doelgroep, die je merk na het ontvangen van je artikel minder leuk vindt. Het kan namelijk zo zijn dat het in de verkeerde smaak valt. Snoepjes bij de tandarts zou zoiets kunnen zijn. Zorg er daarom voor dat je promotionele artikelen matchen bij je campagne, je doelgroep én bij je bedrijf.

2017-09-13T19:19:35+00:00 13 september 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.