• opvolging

Wordt opvolging altijd vergeten?

Opvolging, zo moeilijk is dat toch niet? Ik heb me verbaasd op PromZ.live vorige week én heb ook enorm genoten. Waar ik me zo over verbaasde was dat er zoveel standhouders stonden die helemaal niet gedacht hadden aan het binnenhalen van bezoekers op hun stand en de opvolging van de personen die ze tijdens de beurs zouden ontmoeten. Bij diverse deelnemers heb ik gevraagd wat hun plan was qua opvolging en dan kreeg ik in de beste gevallen het verhaal dat ze een e-mailtje zouden toesturen. Zonde! Maar ik heb ook wat mooie voorbeelden gezien:

Van Helden zorgde voor een mooi contactmoment

Het relatiegeschenkenbedrijf Van Helden had een mooie actie om mensen bij hun beursstand te krijgen. Zo kon je een foto uploaden om tijdens de beurs een mok te krijgen en hadden ze je een paar minuten ‘gevangen’ om eens even goed met je te praten over wie je bent en wat je doet, om zo goed af te tasten of je een interessante prospect bent. Ik heb nog niets van ze gehoord, dus ik was vast niet interessant genoeg.

MobileWater geeft mooie opvolging

Een stand die op het Actiemarketingplein stond en het heel leuk deed was MobileWater. Zij hadden bedacht dat ze door middel van een smiley die niet happy keek, mij wel konden aantrekken om ze te bezoeken. Natuurlijk moet ik altijd alle smileys laten lachen, dus ook ik ben hier ingetrapt. Zo kregen ze mijn e-mail, postadres en telefoonnummer. Als opvolging kreeg ik een mooi pakketje thuis en daarna een e-mail met de vraag voor een afspraak.

Een aantal tips voor volgend jaar

  1. Bedenk vooraf hoe je mensen naar je stand gaat krijgen. Voorbereiding is key!
  2. Ga niet alleen naar de beurs. Ga minstens met z’n tweeën, zodat de één bezoekers kan aanjagen en de ander de gesprekken kan voeren.
  3. Heb een positieve actieve houding op je stand. Stil voor je standje zitten helpt niet.
  4. Heb iets te bieden op je stand. De één had een spelletje, de ander had een product dat je moest proeven. Maak het een beleving!
  5. Geef prospects een reden om hun gegevens af te staan. Natuurlijk ben je fantastisch, maar hoe kun je het in de opvolging voor de betreffende persoon nog fantastischer maken?
  6. Bedenk vooraf een plan wat je met deze gegevens gaat doen. Een e-mailtje is niet genoeg qua opvolging; die krijg je van veel standhouders. Bedenk iets unieks en als je echt een goede lead hebt, pak gewoon die ouderwetse telefoon en bel ze.

 

2017-05-19T15:12:24+00:00 19 mei 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Trotse Eigenaar van TIM dialogue marketing uit Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online dialoog marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.