• millennials direct mail

Millennials love DM

Over Millennials (jongeren geboren tussen 1980 en 2000) wordt vaak gezegd dat ze zo digitaal gericht zijn, dat je ze niet meer op een andere manier kunt bereiken. Ze zouden weinig oog hebben voor fysieke post en huis-aan-huis. Recent stuitte ik (via Jos de Jong) op een onderzoek van United States Postal Service (USPS), dat aangeeft hoe belangrijk Millennials gedrukte direct mail vinden. Natuurlijk komt bij zo’n bron ook bij mij een beetje over als ‘wij van wc-eend, adviseren wc-eend’, maar het waren zulke indrukwekkende aantallen dat je ze eigenlijk niet links kunt laten liggen.

Samengevat zeggen Millennials dit over DM en e-mail:

77 procent gunt direct mail zijn tijd en aandacht

90 procent van de millennials beschouwt direct mail als betrouwbaar

87 procent ontvangt graag direct mail

64 procent scant/leest liever een DM dan een e-mail voor interessante informatie

84 procent neemt de tijd om een direct mail-uiting te bekijken

57 procent heeft weleens een aankoop gedaan naar aanleiding van DM

50 procent negeert digitale DM-uitingen, terwijl slechts 15 procent gedrukte direct mail naast zich neerlegt.

De Millennials versus Generatie X

Als je de Millennial (generatie Y) vergelijkt met generatie X zijn ze meer geneigd om DM te scannen/vluchtig te lezen. Gooien ze de direct mail minder snel weg zonder het gelezen te hebben (54 procent gooit hem weg en bij generatie X is dit wel 59 procent). Ook blijken ze georganiseerder te zijn en sorteren ze hun post en maakt 36 procent tijd vrij om zijn post te lezen. Zelfs bijna een kwart laat zijn post zien aan anderen.

Waarom Millennials gedrukte media lezen

Ook hier hebben ze uitgebreid onderzoek naar gedaan, via Neuromarketing. Dit onderzoek (door middel van biometrie, oogbeweging, hersenscans et cetera) concludeerde dat men digitale media sneller verwerkt en voor gedrukte media meer tijd neemt. Dat gedrukte media het deel van de hersenen gebruikt die de hebzucht aansporen. Ook hadden de personen in het onderzoek een sterkere emotionele band met gedrukte media en herinnerden ze zich de uitingen beter (wel 70 procent beter dan digitaal). Ook kostte het ze minder moeite (21 procent) dan digitale media om de boodschap te ontcijferen.

Of je nu alles via DM moet gaan doen?

Nee, zeker niet! Millennials zijn nog steeds veel meer online dan generatie X. Ook kan het veel goedkoper zijn om een e-mail te versturen. Volgens het onderzoek is de ROI voor direct mail 27 procent en die van e-mail 122 procent. Er wordt niet duidelijk gemaakt hoe ze dit berekend hebben. Het hangt natuurlijk enorm af van je boodschap, relevantie van het aanbod, de timing en de type drukwerk (gewicht en drukkosten). Maar blijkbaar is het een hogere ROI dan voor SEO, SEA en online display.

Een effectieve campagne bestaat uit meerdere middelen

DM voor de aandacht en om de boodschap over brengen. E-mail, social en online bannering om een versterkende werking te hebben en om de respons echt binnen te hengelen. Maar ook dit statement is puur afhankelijk van hoe je jouw campagne inricht en welke middelen(mogelijkheid) je al hebt.

2017-07-20T14:12:41+00:00 20 juli 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.