Hoe werkt het toverwoordje ‘Hoe’ en andere marketing copy tips

Goede actie marketing copy zit vol met trucjes die de lezer grijpen en laat responderen. Er worden relatief makkelijk leesbare woorden gebruikt die iedereen direct begrijpt. Ook als de doelgroep hoog opgeleid is, werkt kort en simpel beter dan dure ‘kijk-mij-eens-veel-weten-woorden’. Zo moet je proberen korte zinnen te gebruiken. Streef naar maximaal zeven woorden. En trek een zin uit elkaar als hij te lang wordt.

De regels van de Nederlandse taal schrijven voor dat woorden aan elkaar geplakt worden, als er één ding mee bedoeld wordt. Computerdeskundige is zo’n voorbeeld. Maar voor actie marketing copy is het beter om de regels wat soepel te interpreteren en er computer deskundige van te maken, of desnoods computer-deskundige. Dit doet wonderen voor de leesbaarheid. En men leest al zo weinig.

En hoe zit het met ‘Hoe’?

Dat gebruik je vooral om er voor te zorgen dat men doorleest. Je doet een belofte. Het is geen dwingend bevel én geeft de lezer het gevoel dat er een geheim onthuld gaat worden.

‘Hoe u in 10 dagen 10 kilo afvalt’

Na zo’n zin verwacht je te horen hoe je eindelijk op je streefgewicht kunt komen. Als je dezelfde zin anders opschrijft, bijvoorbeeld ‘Val 10 kilo af in 10 dagen’ geeft het direct een ander gevoel. Je moet afvallen. En snel ook.

Met actie marketing copy kun je toveren

Zo werkt het woord ‘voordelig’ beter dan ‘profijtelijk’ en ‘kosteloos’ minder goed dan ‘gratis’. Toch kiezen opdrachtgevers vaak voor kosteloos, omdat zij ‘gratis’ te ordinair vinden, te plat. Dat mag, maar het kost je wel response. Een goede actie marketing copy writer kan je hier goed in adviseren. Je kunt altijd jouw tekst naast die van de professional testen. Ik zou zeggen, probeer het eens uit!

2016-06-23T12:15:15+00:00 23 juni 2016|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.