• klantdata

Belang van goede klantdata nog steeds geen open deur bij actiemarketing

Goede klantdata is onmisbaar bij actiemarketing. Open deur? Blijkbaar niet, als je het broddelwerk ziet dat sommige bedrijven op hun klanten en prospects durven af te vuren. En dan verbaasd zijn dat er zo weinig uitkomt. Gelukkig stijgt het bewustzijn onder marketeers dat goede klantdata essentieel is en steeds belangrijker wordt.

Het gerenommeerde onderzoeksbureau Forbes ondervroeg 255 marketeers en bureaus. Daaruit bleek dat 62 procent op maat gemaakte communicatie inzet, maar slechts 19 procent gebruikt klantdata zodanig dat er nieuwe en impactvolle marketingprogramma’s uit volgen. Het goede nieuws is dat ze wel aangeven het heel belangrijk te vinden dat meer en meer communicatie gepersonaliseerd wordt, of beter nog precies op maat gemaakt (hyper-gepersonaliseerd).

Als actiemarketingjunkie word ik daar blij van. Wij schreeuwen al jaren dat communicatie slimmer, gerichter en verstandiger moet. Minder massaal e-mails uitsturen naar grote groepen in de hoop dat iemand reageert. En meer heel persoonlijke berichten verzenden, die aanvoelen alsof het alleen voor de ontvanger zelf gemaakt is.

Uit hetzelfde onderzoek van Forbes blijkt ook dat de plannen voor het komende jaar, sales (80 procent), loyaliteit (79 procent) en brand awareness (78 procent) zijn. Iets wat je natuurlijk met een hele persoonlijke klantgerichte beleving goed moet kunnen inregelen. Niet meer alleen op brand awareness richten, maar een mooie beleving waar zowel het merk als de consument beter van wordt.

 

2016-10-21T07:47:41+00:00 12 mei 2016|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.