• hyperpersonalisatie

Hoge conversie dankzij hyperpersonalisatie

Hyperpersonalisatie – de combinatie van adresgegevens met historische gedragsgegevens – kan tot hoge conversie van marketingcampagnes leiden. Het gebruik van data werd jarenlang beperkt tot de naam en adresgegevens voor het personaliseren van direct mail. Bij e-mail werd het personaliseren doorgaans zelfs achterwege gelaten, omdat men er niet goed raad mee wist. Laat staan dat de werkelijke toegevoegde waarde van onderliggende klantgegevens benut werden.

Eén-op-één is het nieuwe goud

Omdat het juiste aanbod de belangrijkste trigger is voor respons en conversie moet je ook hetgeen dat je aanbiedt personaliseren. De klant die geselecteerd is voor een bepaalde actie, krijgt dan een aanbod dat geheel is afgestemd op zijn of haar individuele situatie. Daarmee wordt het juiste aanbod op het juiste moment aan de juiste persoon gedaan. Puur één-op-één dus. En voor de klant met een gevoel van een echt persoonlijke aanpak.

Zet hyperpersonalisatie in voor off- en online

Bij het communiceren van een individueel aanbod kun je zowel off- als online-middelen inzetten. Hierbij een voorbeeld. Begin met een vooraankondiging per e-mail. Hierin moet je een heel duidelijk en tot op de cent nauwkeurig voordeel aanbieden. Dit volg je op met een direct mail naar die personen die nog geen gebruik hebben gemaakt van je aanbod. Hierin staat dan het aanbod volledig uitgewerkt. Je kunt de klant via een PURL (persoonlijke URL) naar een landingspagina leiden, waar alles nog eens haarfijn wordt uitgelegd. Ook deze landingspagina is natuurlijk gehyperpersonaliseerd. De klant kan het individuele aanbod accepteren, of voor een of twee alternatieve aanbiedingen kiezen. Klanten die niet reageren krijgen nogmaals een e-mail met een hyperlink naar de PURL.

Denk ook aan (individuele) timing

Deze methode kun je voor allerlei producten inzetten. Het werkt goed bij aflopende contracten, producten die opraken of vervangen moeten worden, seizoensproducten en terugkerende diensten. Timing is daarbij belangrijk, zodat de klant ruim voor het aflopen van een contract of het opraken van een product een aantrekkelijk individueel aanbod van je krijgt om zijn of haar product of dienst aan te passen of te verlengen. De timing hiervoor moet je niet alleen op je ontvanger afstemmen, maar ook op je eigen planning. Niets is zo slecht als geen tijd hebben voor je prospect als je hem net hebt uitgenodigd contact met je te zoeken.

 

2017-01-25T11:16:44+00:00 25 januari 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.