• online leverancier

Hoe je een goede online leverancier wordt

Vorige week kwam de Promz vakjury samen om de Online Leverancier van het Jaar longlist te maken. Een mooie lijst bedrijven die zich voornamelijk met het leveren en produceren van promotionele goederen bezighoudt. En ik kreeg de eer om ze te beoordelen. Ik deed dat erg anders dan de andere juryleden, die de bedrijven kennen en er veel mee werken. Bij mijn actiemarketingbureau denken wij dagelijks mee met strategieën om meer sales en traffic te krijgen naar je site en dat zorgde er toch voor dat ik een beetje vreemde eend in de bijt was.

Een jurylid vroeg mij hoe ik de beoordeling gedaan had en het lijkt mij leuk om dat ook met jou te delen. Weet wel dat ik een heel klein onderdeel ben van de jury, dus ook als je onderstaande adviezen allemaal goed doet, kan het nog zijn dat de andere juryleden je om andere redenen een lagere beoordeling hebben gegeven. Maar deze punten op orde krijgen kan absoluut geen kwaad in je streven naar de top.

 

Volg deze stappen:

  1. Een goede online leverancier is goed vindbaar

Hoe goed is de Google ranking? Is het bedrijf snel te vinden in Google? Hier kan je een bureau opzetten die een onderzoek naar je bedrijf doet met welke termen je gevonden wordt. Maar ook heel belangrijk is wat verwacht je dat je potentiële klant gebruikt die je nog niet kan vinden. Leef je goed in en lees anders ook dit artikel om er meer over te leren. Wij hebben hier gezocht op de ‘standaard termen’, zoals ‘relatiegeschenken’ en een aantal producten.

 

  1. Desktop blijft een belangrijk onderdeel

Daarna keken we naar de desktopvariant van de site en beoordeelden ze op onder andere deze punten.

  1. Overzichtelijkheid van de pagina
  2. Klantvriendelijk menu, of niet
  3. Gebruik van afbeeldingen voor het afbeelden van producten qua inspiratie en flow in de site
  4. Assistentie of chatfunctie tijdens het aankoopproces
  5. Beoordelingen die ze van hun klanten kregen. Is er een trustfactor?

 

  1. Ook de mobiele site is een must voor een online leverancier

Was de site mobielvriendelijk? Het is natuurlijk niet meer van deze tijd om je site alleen maar voor desktop te produceren. Meer dan de helft leest social berichten en e-mail op de mobiel, dus het verkeer dat je ergens vandaan haalt komt vaak op die manier binnen. Een must anno 2010 en zeker nu in 2017. Natuurlijk keken we bij mobiel ook naar de volgende punten:

  1. Functionaliteit mobiel, kun je alles wat ook op de desktop kan?
  2. Overzichtelijk menu
  3. Duidelijke flow in de site
  4. En een rustige look & feel voor dat kleine scherm

 

  1.  Je bent pas echt goed, als je klant het goed vindt

De laatste stap was of we makkelijk een gewenst product konden kopen. We hebben hier een aantal voorbeeldproducten gepakt. Eén was een ‘gepersonaliseerd potlood’. We keken hier naar de volgende stappen:

  1. Hoe gemakkelijk was het te vinden
  2. Moet je het product in de zoekfunctie intypen of kon het via het menu
  3. Hoeveel stappen moest je zetten om het product te kopen
  4. Kon je hulp krijgen bij je order
  5. Kon je gelijk een order plaatsen én kon je een prijs zien voor je productkeuzes. Was er een winkelmandje zodat het net iets zachtere verkoop is dan gelijk een order inschieten of officiële offerte aanvragen. Was het proces klantvriendelijk, gemakkelijk, duidelijk en met een goede sitemap?
  6. Wordt jouw prospect gemotiveerd om bij je terug te komen na dit bezoek? (lees ook dit artikel hierover)

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt om de beste online leverancier te worden. Anders mag je altijd even contact met me opnemen, mocht je het leuk vinden als ik even meekijk!

 

2017-06-01T10:09:15+00:00 1 juni 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Trotse Eigenaar van TIM dialogue marketing uit Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online dialoog marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.