• Marketing automation: gaat het om efficientie of effectiviteit?

Gaat het om efficiënt of om effect?

Steeds meer organisaties zetten marketing automation in als ultieme methode om hun markt te bewerken. Ze stoppen hun database vol met klantgegevens en vullen die aan met dagelijkse mutaties. Vervolgens draait er een programma dat precies die klanten selecteert die toe zijn aan een bepaalde boodschap. Die krijgen een email. Heel praktisch en efficiënt, want de juiste doelgroep en de juiste timing zijn belangrijkste succesfactoren. Wat men echter vaak vergeet is dat marketing automation geen marketing is. Het is automatisering.

ICT en marketing moeten efficiënt samenwerken

Het gevaar van zo’n geautomatiseerde klantreis is de standaardisering van het marketingproces. De programmeurs die achter de knoppen zitten zijn zelden marketeers. Het gaat ze meer om de efficiency van het proces, dan om het effect. Ze kennen doorgaans de subtiele triggers niet die mensen doen reageren. Daar zijn marketeers voor, maar die moeten zich aanpassen aan het proces.

Wordt de marketeer de ict-er van de toekomst?

Om bloedarmoede te voorkomen moet marketing automation te allen tijde een tool blijven in handen van marketeers. Het liefst marketeers die voldoende kennis hebben van dialoog marketing. Zij moeten de vrijheid hebben om het proces te laten aanpassen aan nieuwe denkbeelden en frisse ideeën. Ze moeten uitingen kunnen testen, resultaten kunnen analyseren en nieuwe creaties kunnen ontwikkelen. En dit vergt kennis van je klant, prospect, het proces en de manier hoe je dit allemaal inzet. Er valt nog veel te leren voor marketing Nederland.

 

2016-12-01T12:00:03+00:00 1 december 2016|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Trotse Eigenaar van TIM dialogue marketing uit Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online dialoog marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.