• doelgroepsegmentatie

Wat haal jij uit je doelgroepsegmentatie?

Doelgroepsegmentatie. Hoe moeilijk is het eigenlijk jouw publiek te bepalen en te bereiken? En heb je je doelgroep wel duidelijk en goed voor ogen? Vorige week zag ik de ANBO presenteren over hun doelgroep en dat ze het moeilijk vinden om leden te werven doordat de mensen waar zij zich op richten zich nog niet oud voelen. Maar hoe ken en herken je je doelgroep eigenlijk? En is het wel logisch te verwachten dat de ene generatie zich hetzelfde voelt op dezelfde leeftijd als de andere? Dat lijkt me niet!

Doelgroepsegmentatie kan op zoveel manieren

Sprout schreef een leuk artikel over doelgroepsegmentatie met als belangrijkste vraag: “Waar segmenteer je eigenlijk op? (Alleen) op leeftijd? Op regio? Op bedrijfsgrootte?” Of moet het juist op een combinatie van verschillende factoren zijn, zodat je persona’s kunt maken waarop je je communicatie geheel kunt richten. Het is natuurlijk logisch dat hoe meer je weet, hoe gerichter je de communicatie kunt maken. Als je écht 360 graden inzicht hebt in je doelgroep, kun je hele mooie communicatie-uitingen maken. Hoe minder inzicht je hebt, des te minder kans je hebt om raak te schieten.

Segmenteren hoeft online niet meer, zeggen ze.

Een aantal marketeers is er heilig van overtuigd dat je online niet meer hoeft te werken met doelgroepsegmentatie en dat je alleen het (online)gedrag van de prospect in kaart brengt. Dus gaan ze linksaf, krijg je A. Ga je rechts, krijg je B. Maar hoe zorg je er dan voor dat je relevant blijft? En dat A en B interessante opties kunnen zijn voor je doelgroep?

Onderzoek is een optie

Een mooi stukje onderzoek van Sandra van Vemden en Leonie Harkes over 50-plussers kan één van die inzichten zijn, die je kunt gebruiken om een doelgroep goed te leren kennen. Daarna kun je dan het gedrag gebruiken om écht relevant te zijn. Zij gaven aan dat er 5 doelgroepen zijn in de 50-plusmarkt, die ieder met hele andere triggers over te halen zijn:

Doener: introvert/groep. ‘Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’

Deler: extravert/groep. ‘Samen zijn, is samen lachen, samen huilen’

Dromer: introvert/groep. ‘Morgen wordt alles beter’

Durfal: extravert/ego. ‘Stilstaan is achteruitgaan’

Denker: introvert/ego. ‘Ik dop mijn eigen boontjes wel’

Je moet dus goed snappen op welke 50-plusdoelgroep je richt, als dit je doelgroep is. Je klant of prospect echt kennen is cruciaal!

2017-04-01T08:12:16+00:00 1 april 2017|Actiemarketing, Blog|

About the Author:

Marlous Spaven is Partner & Account Director bij TIM dialogue marketing in Amsterdam, een activatie bureau gespecialiseerd in off- en online direct marketing. Ook is zij voorzitter van DeMeter, de branche-organisatie voor de dialoog marketeer. Zij heeft een Master in design management van de Brunel University in Londen. Na haar studie werkte zij in Engeland als in-store communication manager bij Tesco en als Senior Accountmanager bij Vivid Brand Ltd. Voordat zij bij TIM begon was zij Format & Communication manager bij KPN. Marlous is resultaatgericht en denkt middelenvrij. Zij heeft een passie voor de inzet van slimme combinaties van middelen die de effecten versterken en voor opvallende creaties die reacties afdwingen en het merkbeeld ondersteunen.